Redakcje magazynu „Sight and Sound” oraz Brytyjskiego Instytutu Filmowego przygotowały zestawienie najciekawszych krótkometrażowych animacji niezależnych minionego roku.

Ranking, który w całości, wraz ze szczegółowymi uzasadnieniami oraz zwiastunami poszczególnych tytułów, można znaleźć pod tym adresem – różni się nieco od typów wybranych przez Amerykańską Akademię Filmową. Przypomnijmy – o Oscara w kategorii najlepszej animacji krótkometrażowej walczyć będą: „Niedźwiedzia opowieść” (reż. Pato Escala Pierart, Gabriel Osorio Vargas), „Prologue” (reż. Imogen Sutton, Richard Williams), „Sanjay’s Super Team” (reż. Nicole Paradis Grindle, Sanjay Patel), „Nie możemy żyć bez kosmosu” (reż. Konstantin Bronzit), „World of Tomorrow” (reż. Don Hertzfeldt).

Niektóre z tych tytułów publikacja również doceniła. Listę jednak uzupełnia wiele innych produkcji.

Krytyk Alex Dudok de Wit wybrał takie filmy, jak „My Dad” (reż. Marcus Armitage, Wielka Brytania), „The Tie” (reż. An Vrombaut, Bel, Belgia), „Maku” (reż. Yoriko Mizushiri, Japonia), „What I Forgot to Say” (reż. Patrick Buhr, Niemcy) i „Edmond” (reż. Nina Gantz, Wielka Brytania).

Krytyk i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Animacji w Ottawie Chris Robinson zwrócił z kolei uwagę na: „The Master” (reż. Riho Unt, Estonia), „Teeth” (Tom Brown & Daniel Gray, Wielka Brytania), „Anatomy of a Spider” (reż. Vojtěch Kiss, Czechy), „Unhappy Happy” (reż. Peter Millard, Wielka Brytania) i „Sonámbulo” (reż. Théodore Ushev, Kanada/Chorwacja).

Jez Stewart z Narodowego Archiwum Brytyjskiego Instytutu Filmowego wybrał z kolei pięć brytyjskich tytułów: „Fulfilament” (reż. Rhiannon Evans), „Mr Madila” (reż. Rory Waudby-Tolley), „The River” (reż. Heeseon Kim), „Teeth” (reż. Tom Brown & Daniel Gray) i „HeCTA ? The Concept” (reż. Chris Shepherd).

Wiele z wyżej wymienionych filmów można było oglądać w Polsce na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Etiuda i Anima oraz Animatorze.


 

Więcej news’ów znajdziesz tu: NEWS’Y FILMOWE